Порушення складової структури слова

Чому деякі діти промовляють слова так, що їх неможливо впізнати, зрозуміти? Як їм допомогти?

Якщо мовлення дошкільників характеризується пропусками, або нарощуванням звуків та складів, це означає, що структура слів відтворюється неправильно. До 3 років таке явище фізіологічно зумовлено, тобто вважається нормальним. Нерідко чуємо від малюків, які тільки почали говорити, такі слова: «моцицикл»-(мотоцикл), «каканат»-(космонавт), «лалебус»-(тролейбус), при цьому не хвилюємось за їх стан мовлення. Однак, якщо дитина у віці 4-5 років промовляє «писос»- (пилосос), , «касавока»-(сорока, бабака»-(собака), «шушуба»-(шуба), «копатом»-(копати лопатою»-це є сигналом стійкого порушення складової структури слова і в такому разі дитина потребує допомоги.

Механізм таких помилок пояснюється фонематичними утрудненнями, що виникають на етапі моторного  програмування дії породження мовленнєвого висловлювання (відділи головного мозку).  Батьки- найперші помічники, провідні співрозмовники в родині, які використовуючи рекомендації, граючись, крок за кроком допоможуть своїй дитині.

Необхідною умовою  для початку роботи з складової структури       слова є розвиток фонематичного сприймання.

Фонематичне сприймання-це здатність сприймати звукову сторону мовлення, уміння розрізняти звуки мовлення та їх послідовність у словах. Спочатку у малюків розвивають немовленнєвий слух-сприйняття шуму води, вітру, музики, побутових звуків.

Гра «Чудо-звуки»

Слухайте з дітьми аудіозаписи природних звуків: шум дощу, шум вітру, струмка, морський прибій, спів птахів, голоси тварин. Чим схожі ці звуки?. Чим відрізняються?. Де їх можна почути?. Починати треба з прослуховування та впізнавання добре знайомих звуків, потім близьких за звучанням. Слухайте звуки на прогулянці: сніг скрипить рип-рип, крап, крап-крапає водичка, шелестять листя під ногами-…ш-ш-ш, бах-бах, бах-бах- гримить грім. Набуті навички закріплюються у іграх.

Гра «Що ти чуєш покажи?»

Увімкніть магнітофон і запропонуйте  уважно слухати звуки, почергово викладаючи перед дитиною предметні картинки. Дитина показує відповідне зображення.

Гра «Вгадай, що звучало»

Проаналізуйте з дітьми побутові шуми: скрипіння дверей, звук кроків, телефонний дзвінок, свисток, тікання годинника, звуки води, дзвін ложки об склянку, шелестіння сторінок тощо.

Діти вчаться впізнавати іх звучання з відкритими та закритими очима, поступово потрібно привчати дітей утримувати в пам’яті «голоси» всіх предметів, доводячи їх кількість з одного двох до  7-10.

Гра «Упізнай свій голос».

Потрібно записати свій голос,  дитини, знайомих. Послухати запис разом. Важливо, щоб дитина впізнала свій голос та голоси близьких людей.

Гра «Що як звучить».

Зробить з дітьми чарівну паличку, постукайте нею по різних предметах, які знаходяться в будинку. Нехай всі предмети  будинку звучать. 

-Скажи, покажи, перевір, що звучало? Що звучало спочатку, а що потім?

Дайте паличку дитині, нехай  вона озвучить все, що попадає їй під руку, тепер ваша черга відгадувати і помилятися. Можна взяти «чарівну» паличку на прогулянку. Складніший варіант-упізнавання звуків без опори на зір. Дитина відповідає на запитання.

- По якому предмету я постукала? А зараз? Що звучить схоже? Де ми чули схожі звуки?

Гра «Де подзвонили».

Визначаємо спрямування звуків. Для цієї гри потрібен дзвіночок. Дитина закриває очі. Ви стоїте в стороні від неї і тихо дзвоните. Дитина повинна повернутися до того місця, звідки чується звук та із закритими очима рукою показати напрям, потім відкрити очі і перевірити себе. Можна відповісти на запитання «де дзвонить?» -зліва, попереду…

Гра «Хто з чим прийшов».

До дітей прийшли гості: колобок з молоточком, лисичка із дзвоником, лев із свистком. Дитина називає всіх «гостей» і слухає, якою музичною іграшкою супроводжується їх прихід. Дитина відвертається.  Дорослий стучить молоточком і запитує: «Хто прийшов?».  (колобок з молоточком) і т.д.

Гра «Тихо-голосно».

На аркуші паперу намалюйте великі та маленькі кружечки.

Завдання. По великому кружечку стукнути паличкою голосно, по маленькому-тихо.

Коробочки, які шумлять.

Гра «Магазин».

Дорослий готує невеличкі коробочки і разом з дитиною  засипає в них цукор, квасолю, гречку. Дитина намагається на слух з’ясувати, що де лежить. Необхідно  пам’ятати, що з дитиною потрібно грати. Дитина прийшла до магазину купити цукор, а дорослий забув у якій кроробочці він лежить, тому нехай підкаже малюк.

Гра «Знайди пару».

Для цієї гри потрібні  парні коробочки: 2-з гречкою, 2-з цукром, 2-з манкою.

Взявши коробочку з гречкою, вихователь трясе її, дитина, закривши очі, уважно прислухається, що звучить. Потім вона бере свої коробочки, та шукає, яка звучить аналогічно. Гра продовжується, поки  не будуть знайдені всі пари. Можна мінятися ролями і обов’язково іноді спеціально помилятися.

Гра «Барабанщики».

Запропонуйте дитині «пограти» на барабані:

«Грай як ведмедик»: (повільно, помірно, швидко);

« Грай як лисичка»: 1,1,1 (один удар-пауза, удар)

«Грай як собачка»: 1,1; 2,2; 3,3,3;

Поясніть дітям, що є слова довгі, які вимовляються подовжено (ма-ши-на). Кожен склад відстукуйте. Також можна спиратися на рухи рукою відповідно до будови слова (короткий рух- односкладове слово, продовжений плавкий рух у горизонтальному напрямку-багатоскладове (довге) слово.

 Гра «У гості до довгої та короткої стрічки»

Підберіть іграшки: пес, кіт, лялька, машина , кіт, лис, автобус, жирафа (ті, якими грається ваша дитина).

У гості до короткої стрічки йдуть іграшки, які означають короткі слова, до довгої-довгі. Називайте кожну іграшку, відстукуючи її назву та ставте  на довгу, або коротку стрічку.

Гра «Хто завітав до сонечка».

Намалюйте сонечко з довгими та короткими промінцями. На короткі промінці ставте іграшки, які означають короткі слова, на довгі, які означають довгі слова. Назви іграшок промовляйте чітко, виділяючи голосом наголошений склад, відстукуйте, або відплескуйте кількість складів.

Гра «Допоможи пасажирам».

(Якщо у вас  знайдеться великий та маленький літачок).

Принцип гри такий самий, як  і у гри «До довгої та короткої стрічки».

Гра «Назвемо іграшку разом».

Підбираються іграшки, назви яких складаються з 2 складів. Н.: Це жаба. Називаючи 1 склад у слові-жа, торкаєтесь до себе пальцем, промовляєте-ба, торкаєтесь до дитини. Потім, так, як і ви, це слово промовляє дитина.

Гра «Знайди будинки для іграшок».

Виріжте з цупкого паперу геометричні фігури: коло, квадрат, овал, трикутник, прямокутник. Підберіть іграшки, які за формою схожі на геометричні фігури. Н. машина, барабан, стіл. ракета, ялинка, годинник, телефон.

-На яку геометричну фігуру схожа машина? (на прямокутник).

Отже, будинком для неї буде прямокутник. І т.д.