Як підготувати дитину до вимови звука [р]

Однією з найпоширеніших проблем у дошкільників є порушення вимови звуків [р], [р'].

Причинами неправильної вимови може бути:

  • - неточність у рухах;
  • - укорочення під'язикової вуздечки;
  • - відсутність різців;
  • - неправильний прикус;
  • - слабкість м'язів язика;
  • - невміння виконувати язиком цілеспрямовані рухи;
  • - порушення фонематичного слуху.

Найчастіше дошкільнята замінюють звуки [р], [р'] іншими звуками: [л], [л'], [й], [в], [г]. Досить часто зустрічається гаркава вимова (горловий або боковий варіанти звука).

Щоб не спровокувати появу дефектних звуків, батькам не можна змушувати дитину до 4 - 4,5 років, у якої не сформована вимова звука [р], промовляти слова з цим звуком, тим паче протягуючи його (скажи: «р-р-риба»).

До вимови цього непростого звука язик дитини потрібно готувати заздалегідь.

Язик - це м'яз. Є спеціальні артикуляційні вправи, які допомагають йому стати сильнішим, вправнішим. Деякі з них батьки можуть виконувати з дитиною:

  • «Лопатка» - кладемо язик на нижню губу і промовляємо: «пя-пя-пя». Язик стає широким, як лопата.
  • «Сходинки» - широкий язичок піднімається вгору до верхньої губи, до верхніх зубів, ховається за зуби - торкається бугорків за зубами (альвеол).
  • «Гойдалка» - язик піднімається вгору за верхні зуби, опускається вниз, упирається в нижні зуби.
  • «Індик» - загнути широкий язик до верхньої губи, вдарити переднім краєм язика по верхній губі та промовити: «бл-бл-бл». Швидкість ударів можна збільшувати.
  • «Киця п'є молоко» - імітувати рухи язика.
  • «Коник» - імітувати звук цокання копит.
  • «Дятел» - дятел стукає дзьобом по дереву: «д-д-д-д-д».
  • «Парашут» - широкий язик піднімається до верхньої губи. На ніс дитині кладуть шматочок вати. Необхідно подути на загнутий вгору язик таким чином, щоб шматок вати («парашут») полетів вгору.

Для виконання цих вправ не потрібно відводити спеціальний час. Можна гратися з дитиною на прогулянці, під час гри, згадати ці вправи перед сном. Всі вправи бажано виконувати разом з дитиною, у доброму настрої, не критикувати її, а заохочувати всіма можливими засобами.

Якщо дитина не виявляє бажання повторювати ці вправи, нехай просто спостерігає. Обов'язково спрацює «ефект дзеркальних нейронів» (під час спостерігання певної дії у мозку дитини активізуються такі ж нейрони, як і у того, хто цю дію виконує).

Важливо до початку роботи з логопедом не говорити дитині до якого конкретного звука готується язичок.

У дітей дошкільного віку переважає образне мислення. До кожного звука можна підібрати певний образ. До звука [р] це буде «рикання» собачки.

З ким дружить язичок? З вушками. Що почули вушка - язичок промовив.

Вуха дитини не завжди здатні розрізняти звуки мовлення близькі або віддалені за своєю артикуляцією. За це відповідає фонематичний слух. Його можна розвивати і виховувати. Спробуйте погратися з дитиною в такі ігри: «Ох, ах, всі збираються на дах...»

Дитина підставляє вказівний палець під долоню дорослого і слухає вушками звуки, які промовляються дорослим (а, у, з, р, к, т, р, м, а, л, г, в, р,...). «Рикає» собачка - палець швидко «тікає» з-під даху.

Згодом можна ускладнити гру. Пальчик «тікає» з-під даху, коли вушка чують слова, які «рикають» (лялька, кубик, брама, будинок, ракета, сонечко, ручка, ...).

«Спіймай слова, які «рикають»

Дорослий називає ряд слів, серед яких є слова зі звуком [р]. Дитина, почувши таке слово, плескає в долоні.

«Посилка»

Складіть у коробку різні іграшки дитини. Звичайно, там будуть інші, в назвах яких «рикає» собачка. Запропонуйте дитині «розібрати» посилку -взяти іграшки для собачки.

«У гості до собачки»

З двох іграшок дитина вибирає ту, яку собачка запросила в гості. Дорослий бере 2 іграшки і запитує в дитини: «Відгадай (кого?) рибку чи ляльку; кубики чи пірамідку; барабан чи літак; котика чи жирафа запросила собачка в гості?». Дитина на слух обирає ту іграшку, в назві якої «живе пісенька» собачки.

Сприяють розвитку фонематичного слуху ігри з шумовими коробочками.