Дидактичні ігри та вправи для розвитку дрібної моторики рук у дітей з порушеннями мови

Загальне недорозвинення мови - термін психолого-педагогічної класифікації. Під ОНР у дітей з нормальним слухом та первинно збереженим інтелектом слід розуміти таку форму мовної аномалії, при якій порушується формування всіх компонентів мовної системи, що відносяться як до звукової, так і до смислової стороні мови.

У дітей з ОНР значно гірше, ніж в однолітків з нормальною мовою, сформовані зорове сприйняття, просторові уявлення, увага і пам'ять. Також відзначається недостатня координація рухів у всіх видах моторики - загальної, мімічної, дрібної і артикуляційної.

Згідно з даними психологів і фізіологів, у дітей дошкільного віку з ОНР слабо розвинені дрібні м'язи рук, недосконала координація рухів, не закінчено окостеніння зап'ясть і фаланг пальців. Зорові і рухові аналізатори перебувають на різній стадії розвитку. Тому рухи характеризуються недостатньою чіткістю й організованістю. Відзначаються порушення координації, темпові розлади, стомлюваність і слабкість рухів, недостатня сформованість графомоторних навичок. У дітей спостерігається порушення орієнтування на аркуші паперу, зайва м'язова напруженість, неправильне положення руки під час графомоторній діяльності, слабка розвиненість дрібної моторики, порушення координації тонких рухів руки. Тому необхідно розвивати дрібну моторику спеціальними вправами.

Вправа №1 «Долонька - замри!»

Мета: розвиток статистичної координації рухів пальців рук, вправа в утриманні пози.

Інструкція: витягнути руки вперед з розведеними пальцями і пробувати утримати 10 секунд. Якщо виходить утримати позу, то руки покласти на стіл. Педагог може злегка докласти долоні на руки дитину.

Вправа № 2 «Привіт - поки!»

Мета: тренування в згинанні і розгинанні всіх пальців разом і по черзі.

Інструкція: діти згинають руки в ліктях, тримають пензля перед особою, згинають і розгинають пальці одночасно, не стискаючи їх в кулачки. Далі згинають і розгинають по черзі, починаючи з великого пальця.

Гра № 3 «Подорож пальців»

Мета: розвиток і тренування координації рухів пальців, розвиток кінчиків пальців рук, розвиток уваги.

Матеріал: аркуш паперу, на якому зображені 2 будиночка в різних кінцях «острівці» для пересування пальців.

Хід гри: дитина встановлює пальці близько першого будиночка. Потім починає пальцями пересуватися по острівців до іншого будиночка, не відриваючи пальці від іншої «купини».

Правила:

можна пересуватися, для початку, використовуючи 2 пальця;

всі пальці повинні брати участь;

не можна відривати перший палець, не переставивши інший.

Гра № 4 «Скарб»

Мета: розвиток і тренування координації рухів пальців рук, розвиток кінчиків пальців рук, співвіднесення кольору, розвиток уваги. Матеріал: Малюнок 1 (см нижче)

Хід гри: йти по купинах строго по карті, яка знаходиться над скринею. Правило:

беруть участь всі пальці;

палець перший не відривати від купини поки не перейде інший палець.

Гра № 5 «Встигайка!»

Мета: розвиток динамічної координації, чергування рухів рук.

Хід гри: (грають 2-10 чоловік) в процесі гри діти будують стовпчик з рук, виробляючи різні загальноприйняті комбінації.

Наприклад, кулак - кулак - долоню.

Правило: Не можна помилятися. Рука, яка здійснила помилку, забирається.

Гра № 6 «Зайка і дзеркало»

Мета: вдосконалення координації, автоматизації та плавності перемикання.

Інструкція: ліва долоня догори, робимо «козу». Зверху на неї накладаємо праву руку, яка теж зображує «козу» (тильною стороною вгору). Виставляємо вгору і вниз середні і безіменні пальці обох рук і рухаємо ними в протилежні сторони.

Вправа № 7 «Шпаківня»

Мета: вправу долонь.

Інструкція: долоні складені разом, пальці дивляться вгору, лікті - в різні боки. Потім, не розтискаючи долоні і не опускаючи лікті, опускають кисті рук вниз, прогинаючи зап'ястя.

Вправа № 8 «Стілець»

Мета: розвиток динамічної координації, чергування руху.

Інструкція: ліва долоня вертикально вгору. До її нижній частині залучається кулачок (великим пальцем до себе). Якщо дитина легко виконує цю вправу, можна міняти положення рук поперемінно на рахунок раз.

Вправа № 9 «Стіл»

Мета: розвиток динамічної координації, чергування рухів, розвиток переключення.

Інструкція: ліва рука в кулачок. Зверху на кулачок опускається долонька. Якщо дитина легко виконує цю вправу, можна міняти положення рук: права рука в кулачку, ліва долоня зверху кулачка. Можна робити поперемінно на рахунок раз.

Вправа №10 «Барабанщик»

Мета: вироблення навички довільних рухів з відмовою від рухових стереотипів.

Інструкція: відбиваючи по одному такту правої (лівої) рукою, одночасно з тактом, відбиваємо правою рукою, і бити по столу вказівним пальцем лівої руки.

Вправа № 11 «Ускладнений барабанщик»

Мета: вироблення навички довільних рухів з відмовою від рухових стереотипів, утримання пози.

Інструкція: покласти перед собою праву (ліву) руку з розставленими пальцями, помістити вказівний палець на безіменний або середній на вказівний (або навпаки) і злегка відстукувати темп.

Вправа № 12 «Плоскогубці»

Мета: активізація і підготовка пальців рук для роботи з предметами (ручкою, олівцем, ножицями).

Інструкція: дитина затискає краю столу між прямими пальцями (стискати якомога сильніше). Вправа виконують кілька разів.

Гра № 13 «Чет-непара»

Мета: розвиток уміння просторової орієнтуванні на папері; виховання емоційного, позитивного ставлення до гри.

Матеріал: 2 ручки різного кольору, лист в клітку.

Хід гри: на одному краї відзначається кордон і на іншому. Відстань вибирається гравцями довільно. Гравці повинні ходити по черзі, відзначаючи лінією (прямі, по діагоналі клітини) від кінця до наступного кінця клітини так далі. Виграє той, хто дійде першим до кордону (непрямі кордону).

Крім даних дидактичних ігор та вправ, дітям можна запропонувати різні завдання з маніпулюванням предметів: обведення по контуру, штрихування, шнурівка, застібання ґудзиків, зав'язування вузлів, різні пазли, мозаїки, лего, конструктори, вишивка і т.д.